Overslaan en naar inhoud gaan

Klacht indienen

U bent niet tevreden over onze dienstverlening of over een beslissing. U wilt een klacht indienen. Hieronder leest u hoe u een klacht indient en wat u van ons kunt verwachten.

1. U neemt contact met ons op

  • Neem contact met ons op. U kunt bellen of een e-mail of brief sturen. 
  • Geef duidelijk aan waarover u niet tevreden bent.  
  • Bent u het bijvoorbeeld niet eens met een beslissing over uw pensioen? Geef dan aan waarom u het niet eens bent met deze beslissing. 

2. U krijgt antwoord van ons

  • Als u belt, krijgt u vaak meteen antwoord.   
  • Stuurt u een e-mail of een brief, dan krijgt u binnen 15 werkdagen een antwoord.   
  • Soms hebben we meer tijd nodig. Dan krijgt u bericht wanneer u antwoord krijgt.  

3. U bent het niet eens met ons antwoord

  • Bent u het niet eens met het antwoord? Of bent u niet tevreden over onze dienstverlening of de manier waarop u behandeld bent? Dan kunt u bezwaar maken. Richt uw brief of e-mail aan ons bestuur.  
    Geef duidelijk aan waarom u het niet eens bent met ons antwoord.

4. U krijgt antwoord van ons

  • Heeft u bezwaar gemaakt dan ontvangt u binnen twee weken van ons een ontvangstbevestiging. In deze brief vermelden wij ook de termijn waarin het bezwaar zal worden afgehandeld. Het bestuur beoordeelt uw bezwaar. U krijgt een brief met de reactie van het bestuur. 
  • Zie voor de verdere procedure het Klachtenreglement (pdf).

5. Naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen of naar de rechter

Heeft u alles gedaan, maar bent u het nog niet eens met het antwoord van het bestuur? Dan kunt u 2 dingen doen:  

  1. U gaat naar Geschilleninstantie Pensioenfondsen. De geschilleninstantie is onafhankelijk en kost u niets.
    Of
  2. U gaat naar de rechter. Hieraan zijn wél kosten verbonden.

U kunt eerder naar de Geschilleninstantie:

  • U heeft na 12 weken helemaal niets van ons gehoord. Dan gaat er echt iets fout, want normaal krijgt u binnen 15 werkdagen antwoord van ons. Neem gerust nog even contact met ons op. Maar u kunt ook meteen naar de Geschilleninstantie.
  • U heeft 10 weken na de ontvangstbevestiging alleen van ons gehoord dat we extra tijd nodig hebben. Neem eerst gerust nog even contact met ons op. Maar u kunt ook meteen naar de Geschilleninstantie. 
     

Meer weten?